عناصر طبیعت، نام سورههای قرآن
اصلاً شما میدانید كه اسمسورههای قرآن بر اساس طبیعت است؟
بسم الله الرحمن الرحیم.
از كجا شروع كنیم؟ سورهی بقره! بقره به چه معناست؟ «گاو» یكی از اعضای طبیعت است. مائده به معنی سفره است. انعام چهارپایان هستند. انفال، كویر و جنگل و دریا و دریاچه است. به اینها انفال میگویند. بعد نام دو یا سه انبیا را میگوید. هود و یوسف و... را میگوید. رعد! رعد به معنی رعد و برق است. نحل! نحل به معنی زنبور عسل است. طبیعت است. بعد كهف را میگوید. كهف به معنی غار است. غار هم طبیعت است. مریم! مریم انسان است. بعد میآید سورهی انبیا، حج و مومن ونور را میگوید. نور هم یك چیز طبیعی است. بعد سورهی شعرا و نمل! نمل یعنی مورچه! بعد سورهی قصص را میگوید. بعد سورهی عنكبوت را میگوید. عنكبوت هم طبیعت است.
عرض كنم كه لقمان اسم آدم است. سجده، احزاب، بعد سبا و فاطر، یاسین، صافات، صاد، زمر، مومن، فصلت، شوری، زخرف، دخان! دخان به معنی دود است. دخان طبیعت است. بعد سورهی محمد، فتح، حجرات، ذاریات و طور را میگوید. كوه طور طبیعت است. نجم به معنی ستاره است. ستاره طبیعت است. بعد از نجم، الرحمن و واقعه و حدید را میگوید. حدید، طبیعت است. بعد سورهی جمعه و منافقون، تغابن و طلاق، تحریم و ملك و قلم را میگوید. قلم طبیعت است. الحاقه و نوح و جن را میگوید. جن از موجودات طبیعی است. مدثر، قیامت، دهر، مرسلات، نبا، تكویر، مطففین، انشقاق، بروج، بروج ستارهها هستند. غاشیه شب است. فجر طبیعت است. لیل طبیعت است. قارعه كوبنده طبیعت است. عصر طبیعت است. بنابراین میشود گفت یا نیمی و یا بین ثلث و نیم، دهها سوره قرآن به نام طبیعت است. پس اسلام دینی است كه اسم سورههایش طبیعت است. یعنی ما دور از طبیعت نیستیم. این یك مسئله است.
طبیعت زینت است.
قرآن میفرماید: « ِانَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زینَةً لَها...» (كهف/7) هر چه كه بر روی زمین است، زینت است. چرا زینت را از بین ببریم؟ :
* نقش مردم در حفظ محیط زیست
سفارش به مردم:
1)درختكاری بسیار كار خوبی است.
حدیث داریم كه اگر قیامت میخواهد به پا شود و شما یك نهالی در دست دارید، و فقط چند لحظه وقت دارید و میتوانید این نهال را بكارید، بكارید. «اذا قامت الساعه» اگر قیامت به پا شود «و فی ید احدكم الفصیله» و در دست شما یك نهالی است. «فان استطعت ان تغرصها، فاغرصها»این روایات را از زمان طاغوت در ذهن دارم. زمان طاغوت یك دانشكده كشاورزی در اهواز بود، كه ما به آنجا برای سخنرانی رفتیم و آیات و روایات درختكاری را خواندیم. كسی حق ندارد درختی را ببرد و جای آن ساختمان بسازد، جز اینكه در مقابل این درختی كه برید، جای دیگر یك درخت بكارد كه محیط سبز فضایش از نظر مساحت كم نشود.
2)آلوده نكردن آب
حتی آب دشمن را حق ندارید آلوده كنید
. حضرت امیرالمؤمنین(ع) در جبهه فرمود شما كه به جبهه آمدهاید، مواظب باشید، آب آشامیدنی رودخانهای را كه دشمن هم از آن آب برای خوردن برمیدارد، آلوده نكنید، تا چه برسد به آب دوست. تخلی و ادرار در نهر و پای درخت میوهدار و كوچه بنبست ممنوع است.
حدیث داریم كه میفرماید: «انكم مسئولون حتی عن البقاع و البهائم» هر انسانی حتی نسبت به حیوانات و حتی قطعات زمین مسئول است. میگویند: چرا این قطعه را خراب كردی. چرا این حیوان را بیخود كشتی. اگر كسی محیط زیست را خراب كند، مثلاً زبالههایش را بدون كیسه زباله در خیابان بریزد، حوادثی كه به واسطه این كار رخ میدهد، این فرد ضامن است. این فتوای امام است كه در تحریر الوسیله است. پوست خربزه، پوست موز، پوست خیار را در كوچه میاندازد، اگر كسی پایش را روی آن پوست خیار و هندوانه و موز و خربزه گذاشت و افتاد و استخوانش شكست، آن آقایی كه پوست میوه را انداخته است، ضامن شكستن استخوان این فرد است. اصلاً قرآن میفرماید كه من میخواهم شما زمین را آباد كنید، نه اینكه خراب كنید. «الله اكبر»
قرآن میفرماید یكی از دلایلی كه بشر را آفریدم، این است كه «... أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ...» (هود/61) «انشأ» یعنی به وجود آورد. یعنی شما را از زمین آفرید، بعد میفرماید: «...وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها...» (هود/61) از شما خواست كه زمین را آباد كنید. میفرماید من شما آفریدم كه زمین را آباد كنید. آن وقت خدا ما را آفریده و ما زمین را خراب میكنیم. استعمار به معنی آباد كردن است. منتها اینكه به بعضی از كشورها میگوییم كه استعمارگر هستند، برای این است كه به اسم آباد كردن میآیند ولی خراب میكنند. مثلاً آمریكا میگوید كه آمدهام به عراق دموكراسی بدهم، ولی میبینید كه عراق را خراب كرد.
* تأكید خداوند بر پاكیزگی محیط زیست
قرآن به دو پیغمبر میفرماید كه مسجدالحرام را تطهیر كنید. میفرماید: «... إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِی...» (بقره/125) مسجدالحرام را تطهیر كنید. چه خبر است؟ مردم برای اعمال طواف و اعتكاف و نماز میآیند، یعنی دو پیغمبر عزیز مسئول پاكسازی میشوند. این مهم است. خادم مسجد حضرت زكریا بود كه پیغمبر بود. مریم در شكم مادرش بود، نذر كرد كه ایخدا اگر این بچهای كه در شكم من است، اگر به دنیا آمد، من این را خادم مسجد و خادم بیت المقدس میكنم. نذر میكردند كه مسجد را تمیز كنند، چون مسجد محل اجتماع است.
چاه آب باید با چاه فاضلاب فاصله داشته باشد. مثلاً نهر آب آشامیدنی است و نهر آبی است كه به تصفیه خانه میرود. دیدند كه یك كسی، در آب در حال غسل كردن است. حضرت فرمود: چه میكنی؟ گفت: در حال غسل كردن هستم. حضرت فرمود: بیخود! این آب آشامیدنی است. تو حق نداری در آب آشامیدنی غسل كنی. «لا تفسد علی الناس مائها» شما آبی كه مورد شرب مردم است را حق نداری، در آن غسل كنی.
* نقش حكومتهای فاسد در تخریب محیط زیست
اما سفارش اسلام به حكومت در مورد طبیعت. اسلام به حكومت هم در مورد محیط زیست سفارش و دستوراتی دارد. اصولاً قرآن میفرماید كه حكومتهای باطل یكی از كارهایی كه انجام میدهند، این است كه محیط زیست را خراب میكنند. «... وَ یُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْل...» (بقره/205) حرث به معنای كشاورزی، یعنی اینكه كشاورزی را از بین میبرند.
خلاصه ای از درس هایی از قرآن استاد قرائتی